Wednesday, May 18, 2011

Teknik Mengurus Masa

1. Menggunakan “ Action Plan

Ia merupakan susunan tugasan dan tanggungjawab yang perlu dilakukan pada hari itu mengikut keutamaan. Sebagai contoh MESTI dilakukan MAHU dilakukan. Kemudian cuba habiskan perkara yang anda ingin lakukan mengikut keutamaan. Jika tidak sempat menghabiskan kerja anda untuk hari tersebut, catatkan aktiviti yang belum dijalankan pada kertas baru untuk keesokkan harinya. Ulang perkara yang sama apabila memulakan kerja pada hari esok.

2. Menghapuskan tabiat “ delay and waiting “ dengan mengingati 3 perkara di bawah:

1. Semalam sudah berlalu
2. Esok masih belum berlalu
3. Hari ini masih peluang ada


3. Penuhkan masa lapang

Masa lapang mesti dipenuhi, break antara kuliah/tutorial, dalam perjalanan, semasa menunggu giliran di pejabat pos dan sebagainya untuk melakukan kerja ringan seperti membaca , menulis nota atau setidak-tidaknya berfikir.

4. Tahu dan pandai untuk mengatakan “ Tidak “

Perkataan tidak perlu digunakan pada perkara yang dianggap boleh mengganggu rutin harian anda.

5. Merancang jadual waktu belajar dan jadual harian

Perancangan jadual waktu adalah penting dalam kehidupan. Tujuan perancangan jadual waktu dibuat agar hidup kita lebih tersusun dan bermakna.

No comments:

Post a Comment